Provstiudvalgets opgaver

Provstiudvalgets opgaver er beskrevet i bekendtgørelse om provstiudvalgenes virksomhed og i lov om folkekirkens økonomi. Hovedpunkterne er, at provstiudvalget godkender kirke- og præstegårdskassernes regnskaber efter foretagen uvildig revision af provstirevisor og godkender kirke- og præstegårdskassernes budgetter. 

Provstiudvalget afholder budgetsamråd for alle menighedsråd i en kommune, hvor der forhandles om en fælles udgiftspolitik og prioritering af større projekter som f.eks. restaureringsopgaver, anskaffelser og bygningsvedligeholdelse.

Provstiudvalget meddeler det samlede beløb for den kirkelige ligning til den kommunale forvaltning. Kirkeskatteprocenten fastsættes af byrådet. 

Provstiudvalget har tilsyn med at menighedsrådenes administration og forvaltning er i overensstemmelse med gældende love og regler. Provstiudvalget skal udtale sig i sager, hvor menighedsråd ønsker at købe eller sælge ejendom, hvor de ønsker at opføre eller nedrive ejendomme og ved istandsættelses- og ombygningsarbejder, der kræver stiftsøvrighedens godkendelse.

Provstiudvalget holder ved provsten og provstiudvalgets bygningskyndige provstesyn hvert fjerde år over alle kirker og bygninger, som ejes af menighedsrådene.

Provstiudvalgets medlemmer vælges hvert fjerde år af menighedsrådsmedlemmerne i provstiet. Provstiudvalget kan have mellem 4-8 valgte medlemmer, en af provstiets præster samt provsten, der er født medlem. Provsten er forretningsførende medlem.

Læs mere på Kirkeministeriets hjemmeside